Донка Соколова
председател на Българската асоциация на туристическите агенции
От Българската асоциация на туристическите агенции първи предложихме българи да ползват данъчни облекчения, ако изберат да почиват в страната. Дадохме идеята на предходното правителство като една от възможните антикризисни мерки. На срещата със заместник-министъра по туризма Иво Маринов в четвъртък решихме браншът да се събере и да обсъди в детайли и други подобни мерки. Данъчните облекчения трябва да са част от финансовата политика. По този начин ще се стимулират българите да остават в нашата страна. В сравнение с миналата година фирмите, които членуват в БАТА, отбелязват ръст от над 60% на българите, предпочели да останат за ваканцията си в страната ни. При това те не почиват само на Българското Черноморие. Забелязваме положителната тенденция, че все повече българи предпочитат да обикалят страната, да се запознават с културно-историческото наследство и паметниците ни. Това е много радостно и ние трябва да направим всичко възможно тази тенденция да се задържи. По този начин ще се извади наяве и сивата икономика. Защото ще накара хората да си поискат накрая и "сметката" за ваканцията, тъй като срещу нея ще получат бонуса в налозите.
Нашата асоциация винаги се е стремяла да повдигне потребителската култура на българските туристи. Клиентът трябва задължително да иска договор, в който изрично е записано какво точно му се предлага. Такива контракти са задължени да представят и агентските фирми, които предоставят туроператор. Изискването на фактура и документ ще тушира и нелоялната конкуренция. Защото след като една фирма не плаща данъци, застраховка професионална отговорност и няма регистрация, естествено, че офертата му ще е по-ниска. А ниската цена, разбира се, привлича повече клиенти. Но без гаранция за качеството. Затова има и клиенти, които понякога остават разочаровани. Тепърва ще се направи маркетинг
колко поредни нощувки е най-удачният вариант да се избере за да се ползват данъчни облекчения. Не е задължително и туристите да почиват през този период на едно място. Не бих завързала някой от клиентите ми по този начин - 6 нощувки на едно и също място. Туристът може да иска да види 5 или 6 града. Може да отиде до Белоградчишките скали, след което да продължи към Златните пясъци. После да се върне на Мадарския конник и да продължи за Велико Търново например. Въпросът е, че във фактурата трябва да бъде упоменато, че клиентът ще почива 6 поредни дни в страната. За да се докаже после със съответните документи
За да има свобода на клиента и той да може да си избере къде иска да почива - на планина, на море или да обикаля. Клиентът може да си вземе и сам от всички хотели по време на туристическата си обиколка. Но за него ще е по-неизгодно, защото цените на рецепция винаги са значително по-скъпи, отколкото закупуването на нощувката през туроператор. Върху нея се плаща 20% ДДС, докато за почивка през туроператор - 7%. А и в договора е описано качеството на услугите, които той трябва да намери. И в случай че не е удовлетворен, може да търси компенсация. Закупуването на рецепция не дава и гаранции за качеството. По майските празници например имаше доста случаи на рекламации. Хора, които се обадили в хотел в Хасково примерно и си резирвирали там стая, на място установяват, че рекламата не отговаря на истината. Може би данъчните облекчения не са най-важният аргумент за излизане от кризата или увеличаване броя на родните туристи в страната. Но тя е част от всички мерки, които трябва да се вземат като държавна политика. Защото дори рекламните клипове по телевизиите изиграха роля българите да почиват у нас.
Записа Наталия Малчева
paper.standartnews.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар