А за туристите… чаша чешмяна вода нашето Черноморие !

А за туристите… чаша чешмяна вода

Скоро ми се наложи служебно да посетя един от множеството ни морски хотели. Тъй като преди години се зарекох, че няма да стъпя по Българското Черноморие, започнах да редя плюсове и минуси в графи. Мил персонал - плюс, чисти чаршафи - плюс, приблизително добра храна - плюс. И тъкмо бях започнала да препълвам графата за плюсовете, когато един слънчев ден отидох на обяд в ресторанта на хотела. Шведска маса с разнообразни манджи и лудница. Бяха пристигнали едни от първите групи с туристи от чужбина. След като търпеливо изчаках на няколкометровата опашка покрай масата, за да се добера до прочутата родна кухня, се отправих към напитките. Видях кана, пълна с вода. Взех си чаша и започнах да си наливам. Към мен се приближи усмихната млада дама от персонала на хотелския ресторант. Can I help you?*, каза усмихната жената. Не, мерси. Сама ще се справя, казах аз и продължих да наливам в чашата. Видях някаква паника в очите й, когато чу родната реч. Изведнъж усмивката й се стопи. Тя се приближи до мен. Не от тази вода. Тази е чешмяна… За туристите, каза тя. Ей, там е минералната вода за вас, обясни ми загрижено жената и ми посочи друг бар. После пак усмивката й се появи на лицето. Грабна чашата от ръката ми и придоби горд вид на спасителка. Беше спасила един роден турист от диария. В този момент цялата ми графа с плюсове се срина и един голям, огромен минус зае цялата друга графа. Чаша чешмяна вода за туристите, които идваха от други държави и най-вероятно след обилния обяд щяха да се наслаждават на плочките в тоалетната, а не на красотата на българското море. После щяха да се сблъскат с родната медицинска помощ и около 5-ия ден, привикнали с чешмяната вода, щяха да се порадват на оставащите им 2 дни почивка. В тези 2 дни щяха да излязат от тоалетната и да се поразходят из морския курорт. По тесните улички, които сякаш имат стени от дрехи, дрънкулки от Китай и всевъзможни боклуци, щяха да установят, че мургавите продавачи са полиглоти. Щяха да разберат, че освен в хотелската тоалетна могат да повръщат по улиците на курорта, без това да е проблем за никого. Да се порадват на евтиния алкохол и възможността да преспят на тротоара под звездите, без никой да ги прибере в нещо като изтрезвител или болница. После щяха да си тръгнат и да разкажат на познатите си, че почивката ги е изцедила - буквално. И въпреки че аз бях спасена от любезната дама от този клозетен сценарий, не бях щастлива и бях още по-убедена, че не искам да прекарам това лято в роден курорт. Бях ядосана, че от някаква нелепа стиснатост или пестеливост хотелиерите гонят туристите си. Не знам как разсъждават тези хора. Дали спестените стотинки от кана с чешмяна вода са равни на 500 евро, които хотелиерът ще вземе следващия сезон от един доволен човек. Имиджът се градял с години и се развалял за ден, казват специалистите. Аз бих казала, че се срива и за минути. Но какъв имидж, когато дори не искаш да градиш такъв. Когато целта ти е да свържеш двата края днес, пък утре ще му мислиш.

Българският туризъм има големи планове. Хотелиерите не искат вече да сме сезонна дестинация, а целогодишна. Виждат тази възможност в спа туризма. У нас има над 200 минерални извора. Поредното голямо богатство в страната ни. Дар като невероятната природа, като морето и историческите находки. Амбициите на туризма са напълно постижими, ако в бранша не се допускат случайно попаднали хора, които да съсипват всичко с дребнавостта си.

Не разбирам от туризъм, но съм турист. И твърдо реших, или по-точно отново се зарекох, че няма да почивам на нашето Черноморие. Има варианти. Къмпинги или пък квартири и личен подбор на храна и вода. Но по личната ми сметка излиза, че извън граница за същите пари някой ще ме глези и както опитът ми показва, няма да се опитва да ме прекара за стотинки. На всички, които идват отвън и отвътре и отиват в българските курорти, пожелавам успех и им стискам палци да се насладят на красотата на България, а не на фаянса в хотелската си стая.

Новинар/Avtotravel

Няма коментари:


Hotels,Holidays,Tickets...