Дните на българския летен туризъм изглеждат преброени. Проблемите на туризма по българското Черноморие са многобройни и сериозни.
Отливът е осезаем както в големите, така и в малките хотели. България плаща цената за извършените през последните години строителни прегрешения, пише Дойче веле.
Имаше времена, когато българските курорти по Черноморието изглеждаха значително по-добре от днес. Особено летовници от източните провинции на Германия се оплакват, че плажовете са станали неузнаваеми: "Много се строи, едно след друго... Тъкмо завършат един хотел, и започват следващия...", казва една туристка. Друга добавя: "Няма да трае много дълго и всичко ще се покрие с бетон."
Точно така и става. Тъкмо на прочутите Златни пясъци и Слънчев бряг днес се редят хотел до хотел. От президентски апартаменти до евтин подслон, от заведения тип "Балерман" до детска градина - от всичко това се предлага по много, но моторът на туризма, от който зависи поминъкът на цели крайбрежни региони, започна силно да се задъхва. Притежатели на хотели като Георги Щерев се оплакват, че са били принудени да свалят цените, за да се намерят изобщо някакви туристи.
До преди няколко години хотелите по Черноморието бяха почти 100% запълнени, през това лято обаче близо половината вероятно ще останат празни. Междувременно идват значително по-малко германски туристи. Очаква се спад в туристическия бранш от 25%, който само отчасти се дължи на глобалната икономическа криза. Чрез безразборно застрояване днес по българското крайбрежие има създадени свръхкапацитети на хотели.
Също както в Испания прекрасни плажни ивици станаха жертва на алчен пазар за недвижими имоти. В много от сделките бяха изпрани нелегални пари. Ръководителката на един от многобройните хотели казва: "Първо беше модно да строим хотели, после предлагахме ол-инклузив, а утре ще превърнем мъртвите хотели в жилищни сгради. България се развива доста хаотично."
Икономически злоупотреби, погрешни преценки, строителни прегрешения и оставащата си лоша инфраструктура здраво са притиснали българския туристически бранш. Идващите туристи също се опитват да икономисват пари, а това допълнително влошава ситуацията. Големите хотели реагират с намаления в цените, а малките са изправени пред фалит.
Само в региона на Варна се търсят нови собственици за повече от 70 хотела. Новият министър на туризма Трайчо Трайков пледира за повече пари за реклама, добавя обаче, че освен парите за реклама е важно и качеството на предлагания туристически продукт. И наистина, кой ли турист би желал да почива на място, което е така гъсто застроено, че не се вижда дори изгревът на слънцето?
АСН
Няма коментари:
Публикуване на коментар