Софиянци сменят Черно с Бяло море..


МНОГОБРОЙНИТЕ РОДНИ ТУРИСТИ СА НАЙ-ДОБРАТА АНТИКРИЗИСНА ЗАЩИТА ЗА КОМШИИТЕ В СЕВЕРНА ГЪРЦИЯ

 

Дългата над 13 000 км крайбрежна ивица на южните ни съседи трудно би могла да бъде застроена и от най-амбициозния строителен BG предприемач.


Красимир Миланов

 

Българските туристи са най-добрата антикризисна защита за курортните селища по крайбрежието на разположения в Северна Гърция троен полуостров Халкидики. По време на четирите почивни дни за Гергьовден (6-9 май) приблизително три от всички срещани по пътищата на полуостровите Касандра, Ситония и Атон четири автомобила бяха с българска регистрация. Същото се очаква да е положението през този уикенд, когато по случай 24 май се събират отново три почивни дни накуп. Българска реч се чува най-често в повечето отворили врати в самото начало на сезона хотели, пансиони и частни квартири. Усетили накъде духа вятърът, предприемчиви собственици на местни ресторанти и таверни започнаха да превеждат на български менютата с помощта на най-многобройните си клиенти.


Собственици на по-малки ветроходни съдове отдавна се преценили преимуществата на многобройните гръцки марини и яхтени пристанища.
Само на Халкидики почитателите на плаването с платна могат да прекарат няколко сезона, без да успеят да обиколят многобройните заливи и плажове.
Дори и при лошо време издигащият се на повече от 2000 м над морето страховит маунт Атон може да се види от почти всяка висока точка на съседния полуостров Ситония.
Много от скъпите моторни яхти в марината на Порто Карас плават под български флаг.
Част от българските гости пристигат в Гърция с автобуси и предварително заявени от наши туроператори резервации. Повечето обаче

предпочитат да пътуват с лични автомобили

без да са много наясно къде и как ще отседнат, надявайки се да харесат някоя от хилядите студия, хотели и вили по крайбрежието на Халкидики. Допреди месец само тук можеха да се намерят само по 1-2 работещи хотела в едно населено място. Голямото събуждане започна след 1 май, когото домакините започнаха масово да стягат и ремонтират затворените през зимата хотели и заведения, да косят и подреждат полянките пред тях. По Гергьовден вече възможностите за избор и настаняване бяха далеч повече. Проблемът най-вече е не намирането на квартира, а как да стигнеш с кола до Бяло море през уикенда, още повече, че шофьорите не са забравили блокадите от началото на годината и безредиците покрай разтърсилата преди две седмици гръцката столица обща стачка срещу антикризисните мерки на правителството. Затова мнозина водачи се чудят дали да поемат за Халкидики по бързия, но и малко по-дълъг маршрут с вероятните задръствания покрай втория по големина град в Гърция. Другата опция е покрай Серес и по-преките, но и по-бавни пътища, водещи почти директно на юг на Бяло море.

Този маршрут е поне с 60 км по-къс

Според пътувалите през последните два уикенда до Бяло море софиянци независимо от несекващите протести на комшиите дори и маршрутът, минаващ по околовръстната автомагистрала на Солун, е бил сравнително спокоен и и без задръствания. Още по-спокойно е положението в селищата на Касандра, Атон и Ситония, където времето сякаш е спряло. Докато бистрят икономическото положение в кафенетата местните хора кротко си пият сутрин фрапето, оставяйки мъдро узото за вечерта.

Би било грешка да се говори за българска инвазия по тези места от този Гергьовден насам. Мнозина наши сънародници с възможности са се сдобили с къщи и имоти на Халкидики и околностите на Кавала още преди няколко години. Някои от тях отдавна се чувстват като свои хора сред гръцките си комшии. Други, които имат по-рядко възможност да отскачат на юг, все още се чудят дали си е струвало да направят рисковата

инвестиция в днешното кризисно време

Най-много са въпросите пред българите, които са се сдобили със селскостопански земи или малък по площ имот. Според местното законодателство стопанинът трябва да се грижи добре за насажденията, които са най-вече под формата на маслинени дръвчета. А това изисква или много бъхтане, или много пари за наемане на работници. При всички случаи обаче да се строи в момента в Гърция е доста изгодно заради свалените (също от кризата) цени на материалите и на работната ръка.

Освен българските собственици на местни имоти друга интересна група нашенци са

притежателите на моторни и ветроходни яхти

Те могат да се разделят общо взето на две основни групи: богати почитатели на лочещи като лами бензин моторници и влюбени във ветроходството притежатели на далеч по-скромни (като цени и размери) еко платноходки. Почитателите на мощните моторници са акостирали предимно в скъпите яхтени пристанища и най-вече в Порто Карас на Ситония и Сани марина на Касандра. За яхтсмените причините да изберат Бялото пред родното Черно море са повече от достатъчно и добре аргументирани. Една от тях са скъпите, малко на брой и яко претъпкани родни яхтени марини и презастроеното Черноморско крайбрежие за капак. Дори и да се съберат накуп всички руски инвеститори и български строителни предприемачи, те пак трудно биха могли да бетонират дългото 13 676 км гръцко крайбрежие, което разполага и с още над 2000 островни групи. А и местните закони отдавна са поставили табу на добре познатото у нас желание за зидане на етаж след етаж до самия плаж на морето. Свободата на плажната ивица от строежи е защитена от местното законодателство, а и за да вдигнеш къща на два етажа трябва да разполагаш с място от поне 4 декара и то в регулация.

Друга причина за миграцията на родните яхтсмени към Бяло море

е далеч по-интересното и разнообразно гръцко крайбрежие, наличието на многобройни и сравнително евтини рибарски пристанища, както и на добри и по-скъпи яхтени марини. Така всеки BG притежател на лодка може да намери място на Халкидики по своя вкус и джоб. Два пъти по-дългият летен сезон също не е за пренебрегване. На Бяло море може да се посреща не само Гергьовден, но и Великден, че и Коледа и Нова година дори. Що се отнася до софиянци, на тях им е все тая дали ще хванат пътя за Черно или Бяло море, тъй като разстоянието и до двата региона е почти еднакво.

А и без да има собствена лодка влюбеният в морето нашенец разполага със стотици възможности за

наемане на моторна или ветроходна яхта със или без шкипер

Цената може да изглежда солена, но като се раздели между цялата компания и дните за букването тя вече не е чак толкова стряскаща. Освен това съвсем не е задължително да си изкарал международна капитанска книжка за 20 бруто регистър тона, за да наемеш за един ден срещу петдесетина евро някоя скромна моторница, с която да пърпориш из залива или плажа на съседния пуст остров. Това е възможно, тъй като лодки с дължина под 10 м могат да се карат в Гърция и без специален документ.

И без да си осъзнал напълно, че гърците ни приемат вече за най-многобройната и сериозна група от посетители в северната част на страната това става ясно на връщане на станалия вече общ граничен контролен пункт на Кулата. Миналата неделя случайно избрани водачи на български автомобили бяха молени учтиво да отделят минутка време за попълването на кратка анкета. Въпросите на гръцката анкетьорка са свързани с броя на дните, прекарани в Гърция, мястото за отсядане и средно платената от един човек цена в местните хотели, таверни, бензиностанции и магазини.
.
4-6 евро за салата, от 30 до 70 за студио
Както и да го смяташ, дори и в по-скромните гръцки таверни цените излизат приблизително два пъти по-високи от тези в нашите народни механи. Популярната гръцка салата е някъде между 4 и 6 евро. Приблизително за половината от тази сума може да се поръча половинка местна бира или трапезно бяло вино рицина. Почти толкова е и 200-милилитрова бутилка узо "Мини". Месните манджи като мусака, свинска или телешка пържола, вървят някъде между 6 и 9 евро. Затова пък макар и местни, гозбите с пресни рибни специалитети излизат доста солено. Най-евтина - около 6 евро, е порция пържени сардинки. Но почти всички останали водоплаващи излизат двуцифрена сума, като по-големите риби се избират обикновено лично от клиента и се поръчват за цялата компания на цени от 20 докъм 70 евро за килограм.

Вероятно поради тази причина болшинството нашенци предпочитат да наемат семейни студия, които са оборудвани с кухненска посуда, печка и хладилник. Дари и да сготвите рибата вкъщи обаче цената пак няма да е много ниска, тъй като килограм свежи морски дарове (риба, октоподи, калмари, раци, скариди) на борсата в малкото рибарско пристанище Ормос Панагиас на Ситония върви от 7 докъм 25 и повече евро на кило. Най-изгодно прясна риба се намира в супермаркетите от големите вериги, където почти всеки ден се предлагат много изгодни промоции.

Що се отнася до цените на квартирите, двуместно студио в този сезон може да се намери на цена от 35-40 евро, а четириместно излиза приблизително два пъти повече. Но ако имаш познати и потърсиш по-добре, 4-местно студио може да се наеме и за 40-50 евро. Такива са приблизително цените през май, юни, септември и октомври. През юли и август обаче те са по-високи с 20-30%.

Най-много цените могат да се изпилват, ако квартира се наеме за целия сезон или за година време. В този случай едно 6-местно студио може да се спазари срещу 400-500 евро на месец. За тази цел обаче е необходимо квартирата да се наеме предварително от голяма компания, която да си раздели наема според времето за ползване.

Няма коментари:

Авто Травел


Hotels,Holidays,Tickets...

.