Системата all inclusive в родните курорти

Системата ол инклузив е най-евтиният начин човек да си осигури безгрижна ваканция на родното крайбрежие, при която нищо да не му липсва. Ниските цени на туристическите ни пакети, включващи нощувка със закуска, обяд и вечеря, буквално „изстреляха” България сред челните позиции в европейските класации за най-изгодна туристическа дестинация. Въпреки усилията на държавата и на бранша да развиват целогодишен културен и екологичен туризъм, страната ни продължава да се „подвизава” на световните пазари не със славата си на една от най-древните европейски държави с уникално културно-историческо наследство, а с имиджа на евтино място за морски ваканции. Настъплението на ол инклузива, превърнал се в неустоима примамка на масовия туризъм, е на път да циментира тази представа.


© Снимка: Венета Николова
Според наблюдатели системата all inclusive пълни хотелите и плажовете по родното Черноморие.

Екстрата, която в наши дни пълни хотелите на морето, а и зимните ни курорти, се нарича ол инклузив, или ядене на корем. Ако човек си направи резервация за лятото още през януари, би могъл да почива на много изгодни цени у нас, без да се лишава от нищо. Такава е практиката на стотици хиляди чужди туристи, които пристигат на родното Черноморие чрез своите туроператори, за да се наслаждават не само на ласкавото ни слънце и пясъчни плажове, но и на обилни трапези по три пъти на ден. Оказва се, че ол инклузив системата е до голяма степен българско въведение в туристическата практика на Балканите. Още през 50-те години на миналия век, когато са построени първите ни крайбрежни курорти, летовниците получавали, заедно с нощувката, и три хранения в ресторанта на хотела. Само че вместо ол инклузив, тогава пакетът се наричал „пълен пансион”. Много често обаче хотелите били без собствен ресторант и туристите е трябвало да се хранят в съседни хотели. Случвало се е в дъждовно време гостите да притичват под пороя, за да се нахранят „в съседство”. Въпреки това, системата „пълен пансион” има голям успех и впоследствие е въведена от съседните Гърция и Турция, които са и нашите основни конкуренти на световните туристически пазари. В наши дни туроператори и хотелиери се надпреварват в предлагането на супер изгодни ол инклузив пакети. Проблемът обаче е в качеството на предлаганата храна и обслужването.

Привържениците на ол инклузив системата са хората с по-малко средства, които правят сметка на парите си – каза Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки на туризма. – Те искат да знаят точно колко ще струва почивката им, така че да могат да изчислят предварително какво ще платят за себе си, за децата си и възрастните си родители по време на морската им ваканция. Те не искат да вземат пачка пари и да стоят на морето 3-4 дни, докато им свършат парите! С една дума, ол инклузив пакетите са насочени към масовия, нискобюджетния туризъм.
© Снимка: Венета Николова
Често при ол инклузива нищо не е така, както изглежда, а местните готвачи проявяват невероятна фантазия и изобретателност в импровизациите си.

Доколко обаче услугите, включени в тези пакети, са качествени, е доста спорен въпрос и зависи от отделните хотели. Често при ол инклузива нищо не е така, както изглежда, а местните готвачи проявяват невероятна фантазия и изобретателност в импровизациите си. Така например печеното пиле, останало от обяда, може да се появи и за вечеря, но маскирано като вкусна яхнийка или суфле, а на следващия ден ще ви бъде представено като питателна супа. В стремежа си да осигурят необходимото изобилие от ястия, но и да спестят от разходите си, някои предприемачи в бранша са способни на чудеса! Впрочем, така е не само в България. Затова по-взискателната клиентела, която държи на здравословната храна и качественото обслужване, гледа с лошо око на ол инклузива. А и местните общности недоволстват, тъй като системата поощрява стационарните почивки. Гостите не мърдат от плажа и хотела, където се хранят и не харчат нищо извън пределите на комплекса. А това е в ущърб на местния бизнес, който разчита на туристическия сезон. Впрочем, напоследък упорито се заговори за ограничаване на този тип услуги в българските хотели.

Сегашната идея на Агенцията за храните, която е още само идея в развитие, е ол инклузивът да бъде само за заведения с 4-5 звезди, под предлог, че има влошаване на качеството на обслужването на някои места – казва Румен Драганов. – Подобни нарушения по никакъв начин не трябва да бъдат пренебрегвани, но те не се отнасят само до all inclusive услугите, а до цялостната система за хранене в курортите ни. Т.е, независимо дали сте заплатили предварително или ще си платите на място, не може да има компромис с храната!/bnr

Няма коментари:


Hotels,Holidays,Tickets...