Албания и Румъния - новите туристически перли в региона




За да постигне увеличение на сектора, албанското правителство ще заложи на развитие на инфраструктурата, най-вече в крайбрежните зони, както и на атракциите.

Шах с пешката! Сигурно в такова положение ще се почувстват традиционните туристически дестинации на Балканите като Гърция, Турция, България и Хърватия. И причина за това са новите балкански държави, които излизат на световната туристическа карта, смятат консултантски компании.

Става дума за Албания и Румъния, които вече обявиха амбициозни планове за развитие на сектора, а очакванията през следващите години са за постигане на двуцифрени ръстове на посещенията от чужбина.

Новата "средиземноморска любов"

Албания, представяща се по света със слогана "Новата средиземноморска любов" ( New Mediterranean Love), се смята за една от най-бързо развиващите се туристически дестинации в Европа. През последните две години все повече курорти, намиращи се на бреговете на Йонинско и Адриатическо море, започнаха да приемат чуждестранни туристи. През тази година очакванията са да бъде отбелязан сериозен ръст на приходите в сектора.

"През 2004 г. Албания е била посетена от 300 000 чуждестранни туристи, миналата година - от три милиона, а тази година трябва да бъде рекордна", каза премиерът на Албания Сали Бериша, цитиран от агенция МИА. Амбициите на страната са чуждите туристи да надхвърлят 7 млн. души годишно в средносрочен план.

Развитие на инфраструктурата и атракциите

За да постигне увеличение на сектора, албанското правителство ще заложи на развитие на инфраструктурата, най-вече в крайбрежните зони, както и на атракциите. През последните пет години Тирана успя да подобри пътната и летищната инфраструктура, като в момента целта е да бъдат привлечени повече превозвачи до страната.

Програмата за рехабилитацията на трасетата в страната също ще бъде развивана, сочи планът на местното правителство. Отделно от това страната ще отпусне средства за подобряване на крайбрежните алеи в курортите и др.

Развитие на туристическите атракции са другият важен акцент за правителството в Тирана. Преди дни стана ясно, че край най-големия албански курорт - Саранда, ще бъде направена подводна експозиция за туристи. Любителите на гмуркането ще могат да разглеждат кораби, претърпели корабокрушение, които бяха "издърпани" по-близо до брега.

Отделно от това ще се обособят и зони за екстремни водни спортове. Според медиите в Тирана целта е да бъдат привлечени по-млади туристи, предимно от Западна Европа. Освен на този пазар страната залага и на туристи от Русия и бившите съветски републики, като през тази година премахна визите за туристическия сезон.

Освен морския туризъм Албания залага и на развитието на културно-исторически туризъм, който засега е съсредоточен предимно в столицата Тирана. От България също има екскурзии до Албания, но повечето от тях са комбинирани с посещение и в Македония.

Българските туроператори съобщават, че към момента интересът към страната е слаб, а почивките на море са по-скоро символични. Въпреки това от бранша признават, че през последните една-две години все повече българи питат за възможностите за посещение в страната, като вече четири български туроператора имат сключени договори с местни хотелиери за индивидуално настаняване на туристи.

Румъния залага на Карпатите

Другата нововъзникваща дестинация за туризъм на Балканите е Румъния. Страната също официално обяви, че има амбиции да увеличи силно броя на чуждестранните туристи и да превърне туризма в основен сектор на икономиката. В началото на 2007 г. беше изготвен генерален план за развитие на сектора до 2026 г. Като основните акценти в него са планински, морски, културно-исторически и бизнес туризъм.

Преди месец страната представи новото си туристическо лого на световното изложение Експо Шанхай, основен акцент, в което е планината Карпати. Слоганът на кампанията е "Опознайте Карпатската градина". Въпреки че логото предизвика скандал в страната заради съмнения за плагиатство, ясно показва, че акцентът в плановете на Румъния е да развива именно планински туризъм.

През последни три години има засилен интерес към зимните почивки в курортите Синая, Пояна Брашов, Бущени, Предеал, Азуга и др. В последния доклад за ски туризма, изготвен по поръчка на световната туристическа организация, Румъния е наредена сред най-бързо развиващите се дестинации в Централна и Източна Европа. През миналата година страната отчете 15% ръст на посещения през зимата.

Амбициите на Румъния са за развитие и на морски туризъм. В момента обаче повечето туроператори гледат скептично на идеята, най-вече заради остарялата хотелска база. Преди две години големите западноевропейски туроператори включиха Румъния в каталозите си, но все още обемите към морските курорти са по-скоро символични.

През тази година Румъния пусна програма за стимулиране на пътуванията по морето извън активния сезон, като едноседмично настаняване през септември излиза между 40 и 90 евро в зависимост от категорията на хотела. Програмата, целяща привличане на туристи извън най-активните месеци, ще е с около 24 хил. места.

Според плана на Румъния до 2026 г. приходите от международен туризъм трябва да достигнат 16 млрд. евро, което ще е близо 7% от БВП на страната. В момента чуждестранните туристи, които посещават Румъния, са около 3 млн. души годишно, а плановете на страната са да надминат 10 млн. души. Целта е да се привличат туристи от Западна Европа, Русия и САЩ.

За сравнение - приходите на България от международен туризъм в България за 2009 г. са около 2.5 млрд. евро, а страната ни е била посетена от 7.8 млн. чужденци.

След присъединяването към ЕС силно се увеличиха и екскурзиите от България към Румъния, макар все още да са в сравнително малки обеми. Повечето предложения включват разглеждане на забележителности в страната, най-вече в района на столицата Букурещ. Според туроператори в момента има единични запитвания за ски почивки в Румъния, но няма никакъв интерес към морските курорти.

Албания залага на:

- морски, културно-исторически туризъм
- инвестиции в инфраструктура и атракции
- амбициите са чуждите туристи да надхвърлят 7 млн. души годишно в средносрочен план
- целта е да се привлекат по-млади туристи, предимно от Западна Европа, както и такива от Русия и бившите съветски републики

Румъния залага на:

- планински, морски, културно-исторически и бизнес туризъм
- засилена рекламна кампания
- целта е да се привличат туристи от Западна Европа, Русия и САЩ
- приходите от международен туризъм да достигнат 7% от БВП до 2026 г.

вд / Power of positive energy

Няма коментари:

Авто Травел


Hotels,Holidays,Tickets...

.