Българският туризъм - проблеми и очаквания



Смятам, че се замъгляват основните проблеми пред нашия туризъм, заяви за предаването "Неделя 150" бизнесменът Младен Мутафчийски, който е и съсобственик в 2 големи хотела на черноморското ни крайбрежие. "Това, че ... говорим, че трябва да го превърнем в по-висококачествен продукт, за да имаме и по-висококатегорийни туристи, това не се случва. Продължаваме в Европа да сме известни като изключително евтина, но и с много слаб продукт дестинация, не се прави нищо за някакъв конкордат на база на цена, която да не спада хотелиерът под един известен минимум и заради това се получават някакви парадокси, т. е. се продава комплексна услуга на цена, която намирисва, че нещо се прави в съответния хотел, т. е. има някакъв сив елемент, защото иначе не може да се постигне, тя е по-ниска от т. нар. "ФЗЦ" ... Ако се продава пълен пансион, т. нар. "all inclusive" заедно с нощувка примерно между 5-8-12 евро на ден, трудно може да се постигне това нещо", каза Мутафчийски.

Мина онова време, когато строиш хотел и го изплащаш за няколко години, смята той. "Реално в момента ти трябват поне между 8 и 13-14 г., за да изплатиш кредитите, които си взел за строителството на определен хотел", посочи бизнесменът. Според него чуждите туроператори не гледат колко туристически обекта има даден хотелиер и дали е по-влиятелен в този смисъл. "Просто ако той си гледа добре работата, чуждите туроператори, които са ни основните клиенти, те не правят голяма разлика ... Те търсят качествен продукт без значение дали ти предлагаш 3 000 легла или 200 легла. Те ще вземат твоите 200, но няма да вземат тези 3 000 легла, които са с не толкова качествен продукт или спорен продукт. Фирмите, към които работя, предлагат общо 900 легла ... Голям хотелиер като Ветко Арабаджиев - между 3 000 и 5 000 легла общо в различните му хотели, въпреки че не съм сигурен. Славян Теофилов също има поне между 2 и 3 000 легла", смята той.

Ако хотелиерът мисли по-адекватно, никога няма да допусне презастрояване на земята, която владее, защото пък в обозримо бъдеще няма да може да пълни хотела с достатъчно качествени и платежоспособни туристи, тъй като никой няма да стъпи в неговия хотел, твърди Мутафчийски. "Много лесно чуждите туроператори смятат дали хотелът предлага достатъчно добри условия за почивка. Питат те колко ти е площта, върху която имаш хотел заедно с градини, паркова част, и си правят реална сметка дали примерно ако имаш 1 500 легла, пък хотелът ти е разположен на 2 декара, гостите биха се чувствали добре или ако имаш примерно 1 000 легла, но те са разположени върху 15 декара, т. е. има и детска градина долу, и възможности за почивка и разходка", обясни той.

Питам се ако "EVN", който работи и сигурно е уважавана фирма в Австрия, обезпечава енергоосигуряването на някой от добрите австрийски зимни кукроти, какво би се случило, ако там токът спре дори за половин час, разсъждава бизнесменът. "Това, което те обявиха, че ще направят една стройна инвестиционна програма - аз участвах в преговорите - такова нещо очевидно не се случи, след като дефектира този далекопровод "Галатея", открит от Тодор Живков през 1975 г. и не е пипан оттогава насетне", уточни той.

В момента няма никакъв бизнес-климат и ние предпочитаме да не работим, защото не може по усмотрение да се връща ДДС, да има такава огромна междуфирмена задлъжнялост и да мислим, че икономиката ни не буксува, категоричен бе Мутафчийски. "В момента - и това ми се струва, че го правят много хора - всички изчакват. А какво изчакват, не се знае", каза още той.

Според него индивидуалните туристи формират едва 6 или 7% от общия брой на туристите, 92% се формират от групи, така че не може механично да се изчислява новата ставка за ДДС върху туристическите услуги "Освен това малко късно се сетиха компетентните служители от министерството на финансите и техният бос да го направят специално за годината, тъй като повечето хотели, да не кажа всичките, приключиха с контрактуването за следващата година", обяви той. Бизнесменът смята, че понеже събиремостта на ДДС продължава да е по-ниска, отколкото се очаква, се търсят някакви варианти за компенсиране.

Лято`2010 беше едно нелошо лято за българския туризъм, заяви в предаването "Неделя 150" Валентин Йосифов, заместник-председател на Съюза на инвеститорите в туризма (СИТ) и представител на международен туроператор за България. "Но ... за мен това лято за пореден път се отличава с нещо, което е една изключително опасна тенденция в нашия туризъм и аз бих го нарекъл това лято`2010 "пирова победа за българския туризъм". Едно лято, което ни създава хляб за днес и предвещава глад за следващите години. Имам предвид ... изключителното свиване на туристическия сезон. Туристическият сезон се свива в такива размери, че ние успяхме да напълним хотелите в прилични проценти, не на 100%, едва в периода между 5-ти и 15-ти юни и те започнаха още от 5-ти септември да се изпразват, като на 15-ти септември ще бъдат напълно празни. Говорим за едно лято от 3 месеца или 90 дни. По-малко от 100 дни лято считам, че е пагубно за българския туризъм във всяко едно отношение. Всеки, който се занимава с туризъм, ще го разбере. Много са ниски приходите, това късо лято - 90-100 дни - е пагубно за оптимизиране на работата с персонала, т. е. най-добрият персонал от България няма да стои вече при нас, защото със 100 дни заплата не можеш да живееш 365. И има една още по-опасна тенденция - че в края на краищата хотелиерите трябва да реализират определен марж, определени печалби и те тези печалби могат да ги реализират или с повече приходи, или с по-високи цени", каза Йосифов. Според него съвместни усилия на правителствените органи и алчността на известна част от хотелиерите са довели до това да не може да се направи лято от 150-180 дни, което е щяло да осигури една доста добра стойност в туристическия европейски свят.

Поздравявам това, което се върши от нашите фискални органи и се върши по един доста легален, интересен и ефективен начин за упражняване на натиск върху сивата икономика в туризма без полицейски операции и задържания, посочи той. "Просто те видяха, че когато застанеш до касовия апарат на едно предприятие или на един ресторант по-точно, ти винаги ще разбереш точно какви обороти се реализират. В този аспект поздравявам Националната агенция по приходите и всичко, което прави, защото в края на краищата тя го прави в интерес на нас, на тези, които работим официално и законно", добави заместник-председателят на СИТ.

Ние вече и забравихме за следващата година и работим по лято`2012, обяви той във връзка с очакваното въвеждане на единна ставка за ДДС на туристическите услуги. "Може да Ви се струва малко нереално това изказване, но ние работим по продукти, които ще предлагаме за лято`2012. Последните договори ги сключихме някъде началото на август. Имайте предвид, че много туроператори в Западна Европа излязоха с ранните си каталози или излязоха в интернет-сайтовете си с оферти за 2011 г. ... През март месец на борсата в Берлин се говореше за лято`2011", обясни Йосифов. Той припомни, че ДДС е косвен данък, който се плаща от крайния потребител. "В момента, в който ние избрахме да въведем увеличение на ставката на ДДС за хотелските услуги - защото тя е за увеличение на хотелските услуги главно - фактически направихме така, че в продължение на около 18 месеца на международния пазар този данък няма да бъде носен от крайния клиент, а ще бъде носен от посредника, това е хотелиерът, или от този, който дава тази услуга. И в този аспект съм учуден защо от министерството на икономиката, енергетиката и туризма не дадоха съвет на министерството на финансите кога точно трябва да бъде публикувано това нещо, за да не изненадва неприятно хотелиерите със 7, с 2 или 1% ... Голямото бреме е за хотелиерите, защото там са многото пари. Но искам да Ви кажа, че няма голямо значение дали са 1,2 или 7%, защото струва ми се, че правителството ни хвърли една ... много хубава уловка - каза първо 14% и после каза: "Не, не, не няма да бъдат 14, ще бъдат 9 и ние страшно се зарадвахме всички", обоснова се заместник-председателят на СИТ.

Договорихме такива туристи, които отговарят на нивото, което предлагаме - както ценово, така и качествено и продуктово, твърди той. "Крайно време е вече да престанем да говорим, че туристите в България били бедни, пък някъде другаде били луксозни, ... което са пълни глупости. Най-добрите туристи в света за мен са тези, които идват в България, защото те са избрали да дадат на мен и моята страна своите пари. И това не го ли разберем и продължим да говорим така пренебрежително за хората, които идват в България, ще правим грешката, която допускаме, все по-голяма. България е дестинация, която главно е известна със семейния си продукт, т. е. с продукта за семейства с деца. Ние даваме много добри намаления за децата, продуктите, които предлагаме, вече има доста апартаменти, където семейства с по 2-3 деца могат да се чувстват добре и уютно и мисля, че това е пътят, по който ние трябва да се движим стабилно, естествено и не забравяйте и другите ниши от туризма ... Някои от тях може да са по-доходоносни, но в края на краищата, по-добре врабче в ръката, отколкото гълъб на покрива", смята Йосифов.

Не всички хотелиери са богати като Крезове, твърди той. "Има доста хотелиери, има доста туристически деятели, които работят глано с кредити и се стремят по един честен и почтен начин да си покриват тези кредити и тези задължения", добави заместник-придсидателят на СИТ. Колкото до допуснатите привилегировано в бранша той бе категоричен, че те само са успели да създадат грешната представа за това какви хора работят в туризма. "Но зад тези Крезовци ... стоят десетки хиляди работни места, а те са това, което за нас би трябвало да е най-важно", посочи Йосифов.

За сетен път съм неприятно изненадан и, бих казал, шокиран от това какво правим с нашата реклама, сподели той. "Години наред се оплаквахме "Няма-няма-няма-няма пари", сега изведнъж дойдоха едни немалки пари за това България да се популяризира пред света ... Аз лично се съмнявам доколко целесъобразността от използването на рекламата е застъпена като основен показател в това да се избере кой и как ще я прави тази реклама. Разбирайте ме както искате, но ми се струва, че има и други аргументи, които са надделели при избора на това какъв вид реклама да правим ... Имиджовата реклама за една държава се прави единствено и само от правителството и правителствените органи. Това е основен принцип, който ние дълги години го говорихме и казвахме "България няма-няма-няма имиджова реклама". Изведнъж дойдоха едни пари и ние решаваме, че в края на краищата ще правим само имиджова реклама. Защото тази реклама, която ние правим, макар тя да се разделя на имиджова за страната и след това продуктова по отделни видове туризъм, както някой ги е разделил и както те не съществуват, като селски, СПА и т. н. - тази реклама е добре да я има, но тя не може да измести и да се ползва вместо целевата реклама или т. нар. "реклама по целеви групи" ... Тя не може да измести тази малката реклама, която трябва да се прави в дестинации като Германия, като скандинавските страни, като Великобритания, като Русия, защото няма единна възможност зда рекламиране ... Изборът на това къде да се реализира имиджовата реклама е според мен изключително несполучлив, ще използвам и друга дума - той е изключително безразсъден ... Ние рекламираме - поправете ме, ако греша - в Euronews, в Eurosport, в Discovery и в National Geographic ... Четирите световни канала. Но нашите туристи не идват от цял свят. Те идват от основните ни дестинации, а това са Румъния, Германия, скандинавските страни и Великобритания ... И искам да се направи едно изследване в колко от тези страни в какъв процент от населението се гледат тези 4 програми. Друго нещо много важно - ние сме държава на семейния туризъм. Някъде около 60-70% от нашите туристи са семейства с деца и в семействата с деца и в семействата изобщо има изследвания, където се казва, че 80% от решенията къде да се отиде на почивка се вземат от жената в семейството. Аз познавам лично много малко жени в Западна Европа, които гледат Eurosport, Euronews, National Geographic и ... Discovery", обясни заместник-председателят на СИТ. Добре е да дам примера с една Румъния, която се посещава от 5 файтона немски туристи на година и която, за да може да се насочи целево примерно само към германските туристи, подписаха споразумения за 2010 и 2011 г., с които въпреки забраната на Европейския съюз подкрепят туроператорите, като им отнемат риска за определен брой самолетни седалки за Румъния, добави той. "Република България няма туристическо представителство в нито една от важните за нас дестинации като Букурещ, като Франкфурт, като Лондон, като Стокхолм. Нямаме туристическо представителство. Е, добре, направили сме една много силна имиджова реклама, нашият имидж вече страшно се е вдигнал, всички знаят вече за България. Знаете ли, че няма на кого да се обадите, за да Ви изпратят един проспект или да Ви дадат конкретна информация за дадено туристическо място? Една-единствена бяла лястовица има във Франкфурт, един човек, който се казва Манол Димитров, искам да му благодаря специално за всички усилия, които този човек почти на свои собствени разноски помага, работейки друго нещо, да бъде представител на България там", завърши Йосифов.

Много е трудно да имаш обяснение за късното съобщение, че ще бъде променена ставката на ДДС за туристическите услуги, заяви в предаването "Неделя 150" Георги Щерев, председател на Съюза на хотелиерите „Златни пясъци“. "Ние сме изключително изненадани, тъй като разбрахме от срещата и от вестниците, че писмото е дошло в началото на сезона. Никой не ни информира, включително и нашето министерство не беше информирано и никой нямаше нагласа, защото ... договорите започнаха да се подписват много по-рано, юни-юли. Вече краят на юли всички договори практически са подписани, а ... след месец, най-много 45 дни, идват първите каталози за 2011 г. Освен това ние се съмнявахме, че ще се пипа данъкът, тъй като миналата година 29 организации подписахме с политическа партия ГЕРБ споразумение за запазване на диференцираната ставка", каза Щерев. Според него подписването от страна на ГЕРБ е станало от Цветан Цветанов във Велико Търново. "Водихме разговор основно на 2 теми - ДДС и аутсорсинг в центъра за визите в Москва", добави той и посочи, че е било записано да се запази диференцираната ставка в туризма. "На всички беше ясно, че няма да има увеличение ... Такава терминология, просто на всички вътре им беше ясно за какво подписваме това", категоричен бе председателят на Съюза на хотелиерите "Златни пясъци".

За съжаление ние всяка година сме неподготвени за визите в Русия, смята той. "Ние редовно ходим в Москва, без да знаем каква ще бъде организацията за издаване на визи. Руснаците се натискат да идват в България, ние им създаваме хиляда бюрократични пречки как да не дойдат и освен това оскъпяваме визите ... В момента този аутсорсинг или както ние в бранша го наричаме "скъпоплатена куриерска услуга", защото тя струва 20 евро за един ден да преместиш на 5 километра или на 10 километра едни документи и да ги върнеш обратно, държавата губи 5 млн. евро. 250 000 руснаци по 20 евро - лесно се смятат. А разходът за издаване на визи в цялото ОНД, ни казаха от външно министерство, е 100 000 евро. Нали разбирате, че веднга излизат едни 4 млн., да не кажа 4,5 млн. евро, които биха компенсирали исканата от министерството на финансите сума за намляване на ставката на ДДС за индивидуалните туристи", аргументира се Щерев.

Становището, което приехме на нашия Управителен съвет след сериозен анализ, е, че не трябва да се пипа ставката от 7% ДДС, тъй като не трябва да се подхожда чисто математически към проблема, съобщи още той. "Трябва да се подходи управленски, държавнически, да се мисли какво дава туризмът и какво би следвало от увеличаване на ставката", смята председателят на Съюза на хотелиерите "Златни пясъци". Според него на срещата с ръководители в минестерството на икономиката и туризма е било съобщено от заместник-министър, че намаляването на ставката за индивидуалните туристи ще доведе до намаляване на приходите от туризма с 15 млн. лв. "За нас сумата е по-малка, защото той ги смята на 20% индивидуални туристи, а за нас цифрата е около 10%, защото само в големите курорти ... организираните туристи са 96,5%", посочи той и добави, че и за Слънчев бряг, и за Златни пясъци процентът е бил идентичен.

Наистина тази година беше намерено частично разрешение на въпроса за руските граждани, които кандидатстват за български визи да бъдат обслужени директно от консулската служба в нашето посолство в Москва, заяви в предаването "Неделя 150" заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. "Факт е, че заповедта за реда, по който се работеше през лятото по отношение на руските визи, изтича на 15 септември и ние имаме готовност след тази дата да започнат преговори и разговори за следващата година. Казвам следващата година, а не бъдещият летен сезон, защото нашата идея и това, което имах възможност да дискутирам с г-н Пламен Грозданов, нашият посланик в Москва, и с консула в Москва, е до началото на месец януари, т. е. до края на годината да има яснота за цялата следваща година. Така че тези разговори предстоят и се надявам да постигнем най-доброто решение", каза Маринов.

Той съобщи, че също е научил за кореспонденцията с Европейската комисия за уеднаквяването на ставката на ДДС за туристическите услуги миналата седмица, когато информацията е била качена на уебсайта на министерството на финансите. Има консенсус за това, че ставката трябва да бъде уеднаквена, посочи заместник-министърът. "Въпросът, който в момента стои, е с какъв размер тя да бъде увеличена, така че да бъде фискално неутрална, в смисъл да не ощетява и бюджета, и туристическата индустрия, и другият момент е кога да влезе в сила", твърди той. Според него експертните разговори продължават и в четвъртък следобед ще бъде проведена нова среща с представители на туристическата индустрия и министерството на икономиката, енергетиката и туризма. "Така че разговорите продължават и се надяваме наистина да постигнем фискално неутрална ставка, която да удовлетвори всички страни", добави той.

На 22-ри стартираме рекламната кампания за българския туризъм в Русия, а през месец октомври започва и рекламната кампания за българския туризъм в Германия, съобщи Маринов. "За Великобритания за съжаление, когато беше провеждана обществената поръчка, нито една от явилите се фирми не отговаряше на условията и предстои също през месец октомври ние да я обявим наново", каза още той.

Вижда ли Младен Мутафчийски подкрепа от страна на държавата или на браншовите организации в туризма за отделния хотелиер, къде са насочени интересите на Георги и Милен Велчеви и братя Диневи, трябва ли да има разлика в закона за устройство на територията между големите градове и морските курорти по отношение на застрояването, как е била изчислена замисляната уеднаквена ставка за ДДС върху туристическите услуги според Мутафчийски и каква е печалбата на честния хотелиер, бил ли е изненадан Валентин Йосифов от информацията за очаквана промяна на ставката на ДДС за туристическите услуги и очаква ли съчувствие, нужен ли е проспект "Кой кой е в българския туризъм", колко струваше имиджовата реклама на България и колко струва "таргетираната" реклама, сбъдна ли се обещанието на управляващите за визите за Русия и какво пречи този въпрос да се уреди бързо и леко, защо е останало необявено писмото от Европейската комисия и кога е било изпратено и получено, колко са приходите от туризма годишно и как биха могли да бъдат компенсирани 15-те млн. лв., които се получават като липса при намаляването на ставката на ДДС за индивидуалните туристи на 7%, какви са аргументите на ЕК за уеднаквяването на ставката за организирани и нидивидуални туристи, какви биха били действията на министерството на икономиката, енергетиката и туризма, ако писмото с намеренията на ЕК бе предадено веднага след пристигането си и какви са последиците от това, честно ли е ГЕРБ да обещава едно, а да се държи по друг начин, ще бъдат ли възстановени българските туристически представителства в чужбина, защо имиджовата реклама бе замислена и реализирана по описания от Валентин Йосифов начин, кога е била възложена обществената поръчка за изработването на рекламните клипове и кой е спечелил, има ли публичност и прозрачност при възлагането на обществените поръчки, кой зад кого стои в българския туризъм и как може да се разбере кой работи в сивата икономика в бранша можете да чуете в звуковите файлове с интервютата с Младен Мутафчийски, Валентин Йосифов, Георги Щерев и Иво Маринов.

Няма коментари:


Hotels,Holidays,Tickets...